رفتن به محتوای اصلی
نشانی: بلوار مرزداران، ابتدای آریافر، پلاک 10، واحد 2
نشانی: تهران، بلوار مرزداران
روابط-بین-پرستار-و-سالمند

اهمیت برقراری ارتباط موثر بین پرستار و سالمند بیمار

برقراری ارتباط موثر بین پرستار و سالمند بیمار به قدری حائز اهمیت است که می‌تواند در نتایج درمانی تاثیرگذار باشد. در واقع اگر سالمند با پرستار خود رابطه خوبی نداشته باشد نسبت به مصرف دارو یا رعایت رژیم غذایی اهمال می‌کند و همین امر ممکن است موجبات اتفاقات ناگواری را به وجود آورد. پرستار سالمند باید با رعایت اصول علمی و استفاده از تکنیک‌های روانشناسی در وهله اول با سالمند بیمار ارتباط صحیح برقرار کند، تا بتواند اقدامات مراقبتی را برای او انجام دهد.

گیاه-در-دست-شخص-سالمند

علت بهانه گیری‌های سالمند بیمار

معمولا سالمندان بیمار به علت بیماری‌ای که از آن رنج می‌برند بسیار ضعیف می‌شوند و گاه برای کارهای اولیه و ساده خود نیز نیاز به کمک پیدا می‌کنند. در این حالت سالمندان شبیه به کودکان نیازمند نگه‌داری هستند ولی از لحاظ روحی و روانی بسیار حساس هستند و همین امر موجب می‌شود، بهانه گیری کنند.

معمولا سالمندان بیمار از فرزندان خود توقع نگه‌داری دارند ولی در دنیای امروز با مشغله‌های شغلی، تحصیلی و… کمتر فرزندانی می‌توانند به والدین سالمند خود رسیدگی کنند. علاوه بر این سالمند بیمار نیازمند مراقبت‌های درمانی است که تنها پرستار سالمند با تجربه می‌تواند از پس آن‌ها بر آید. چنان‌چه پرستار بتواند از لحاظ عاطفی با سالمند بیمار ارتباط برقرار کند، سالمند کمتر بهانه‌گیری می‌کند و در نتیجه فرایند سلامتی او تسریع می‌یابد.

 

نقش پرستار در تغذیه سالمند بیمار

این‌که سالمندان باید رژیم غذایی خاصی غنی از فیبر و مواد مغذی داشته باشند بر کسی پوشیده نیست، اما برخی سالمندان پرهیزهای غذایی مهمی دارند که در صورت عدم رعایت آن‌ها ممکن است دچار مشکل جدی شوند. در این حال اگر پرستار و سالمند با یکدیگر ارتباط خوبی نداشته باشند احتمال لج‌بازی و عدم پیروی از رژیم غذایی توسط سالمند بیمار بسیار بالا می‌رود که خطرناک است. با توجه به این موضوع نیز باید پرستار با آرامش و مهربانی به رژیم غذایی سالمند بیمار توجه ویژه‌ای داشته باشد.

رسیدگی به وضعیت درمانی بیمار سالمند

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که پرستار سالمند باید انجام دهد، رسیدگی به وضعیت درمانی او می‌باشد. در واقع اگر سالمند و پرستار ارتباط خوبی باهم داشته باشند، سالمند در برابر اقدامات لازم نظیر آزمایش‌های مختلف و مکرر مقاومت نمی‌کند. یک پرستار سالمند توانا برخی اقدامات را در منزل بدون خارج کردن سالمند از منزل می‌تواند انجام دهد که اهمیت بسیار زیادی دارند. برخی از این اقدامات عبارتند از: اندازه گیری فشار خون، قند خون، فیزیوتراپی و… .

سرپرست-با-زن-مسن-آسیایی-در-فضای-باز

اقدامات پرستار برای بهبود روحیه سالمند

یک پرستار سالمند در منزل با برقراری ارتباط توام با محبت و آرامش می‌تواند از بروز افسردگی که در سالمندان بسیار شایع هم هست، جلوگیری کند. پرستار می‌تواند سالمند را در انجام فعالیت‌های سبک ورزشی یاری کند و یا برای کاهش درد سالمند بیمار او را ماساژ دهد.

شایان توجه است یکی از صفات بارز پرستار سالمند باید صبوری باشد و به صحبت‌های سالمند با اشتیاق گوش دهد تا از لحاظ روانی، سالمند روحیه بهتری پیدا کند و حس خوشایندی از گذراندن زمان خود به همراه پرستارش داشته باشد. همان‌طور که مستحضر هستید هر چه روحیه سالمند بیمار قوی‌تر شود در نتیجه سیستم ایمنی بدن او نیز قوی‌تر می‌شود و در نتیجه در برابر بیماری‌ها مقاومت بهتری خواهد داشت.

 

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا