رفتن به محتوای اصلی
نشانی: بلوار مرزداران، ابتدای آریافر، پلاک 10، واحد 2
نشانی: تهران، بلوار مرزداران
پرستار-کودک

مسئولیت‌های پرستار کودک در منزل

یک پرستار کودک در منزل چه مسئولیت هایی دارد؟

صرف نظر از سن و شرایط خاص برخی کودکان، مسئولیت‌های پرستار کودک در منزل کمک به رشد بهتر و رساندن کودک به اهدافی است که برای والدین مطلوب است. در این راستا معمولا پرستاران فضایی دلنشین و شاد برای کودک در منزل مهیا می‌کنند تا کودک در بهترین حالت مراحل رشد خود را طی کند. در این نوشتار به برخی از مهم‌ترین مسئولیت‌های پرستاران کودکی که توسط مرکز پرستاری در منزل خورشید به منزل شما اعزام می‌شوند می‌پردازیم که عبارتند از:

  • حفظ ایمنی و بهداشت

کودکان در سنین کم با مفهوم خطر آشنایی ندارند و از همین رو تنها گذاشتن آن‌ها در خانه ممکن است تبعات جبران ناپذیری داشته باشد. پرستار کودک در منزل در وهله اول وظیفه دارد کاملا مراقب کودک باشد و از او در برابر خطرات احتمالی محافظت کند؛ علاوه بر این حفظ بهداشت کودک نیز بسیار حائز اهمیت است. کودک در این باره هم باید محافظت شود و هم تحت آموزش قرار بگیرد.

یک پرستار خوب می‌تواند اصول بهداشتی را به کودک بیاموزد تا در این صورت سلامتی کودک به خطر نیفتد. در این صورت کودک حتی در محیط‌های عمومی مثل مهد کودک نیز می‌داند چگونه باید بهداشت را رعایت کند و در نتیجه کمترین آسیب را می‌بیند.

  • رسیدگی به تغذیه کودک

تغذیه در دوران خردسالی بسیار حائز اهمیت است، چرا که عادات غذایی در همین دوران شکل می‌گیرد. غذاهای اصلی و میان وعده‌های سالم می‌تواند به کیفیت رشد کودک تا حد زیادی کمک کند و نیازهای خوراکی او را به انواع مواد غذایی برآورده کند.

پرستار کودک در زمان‌هایی که والدین در منزل حضور ندارند، وظیفه دارد برای کودک غذا آماده کند. یک پرستار خوب با آگاهی از نیازهای تغذیه‌ای کودک بهترین غذاها را می‌تواند برای او مهیا کند تا هم از لحاظ سلامتی به رشد کودک کمک کند و هم از لحاظ ظاهری برای کودک خوشایند باشد.

وظایف-پرستار-کودک-

  • استحمام و تعویض لباس های بچه

والدین همواره انتظار دارند کودک مرتب و تمیز باشد، در صورتی که کودکان معمولا زود به زود لباس خود را کثیف می‌کنند. پرستار کودک باید مرتب لباس کودک را تعویض کند و در صورت لزوم او را حمام کند. تعویض لباس کودک توسط یک پرستار حرفه‌ای و کار آزموده می‌تواند همراه با بازی و نشاط باشد تا کودک از این کار لذت ببرد؛ همچنین حمام کودک نیز باید با رعایت اصولی نظیر دمای مناسب آب، شامپو و صابون مخصوص کودکان و اسباب بازی‌های داخل حمام انجام گیرد تا کودک به حمام کردن رغبت داشته باشد.

  • برنامه ریزی برای بازی و استراحت کودک

از آن‌جایی که پرستار کودک معمولا زمان زیادی را با کودک می‌گذراند لذا باید برای بازی کردن با او حوصله کافی داشته باشد و برای این کار وقت بگذارد، چرا که بازی‌های کودکانه در رشد ذهنی کودک تاثیر گذار است. بازی‌های متنوع و شاد برای روحیه کودک بسیار مناسب است.

کودکان همان‌قدر که تمایل به بازی دارند، نیاز به استراحت کافی نیز دارند. در واقع کودک حین استراحت و خواب رشد می‌کند و همین امر باید مورد توجه قرار گیرد که فضای آرام و مناسب برای استراحت کودک مهیا شود. برنامه ریزی برای بازی و استراحت کودک از جمله مسئولیت‌های پرستار کودک است که در منزل به خوبی می‌تواند اجرا نماید.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا