رفتن به محتوای اصلی
نشانی: بلوار مرزداران، ابتدای آریافر، پلاک 10، واحد 2
نشانی: تهران، بلوار مرزداران
مراقبت از سالمند بیمار به طور صحیح

مراقبت از سالمند بیمار به طور صحیح

سالمندان از لحاظ ناتوانی و ضعف بدنی مثل کودکان نیاز به مراقبت دارند اما با این تفاوت که هرگز نباید با آن‌ها طوری رفتار کرد که کرامت‌شان نادیده گرفته شود. ارتباط با سالمند و حفظ شان او در کنار ارائه مراقبت‌های مورد نیازش کار مهمی است. چنان‌چه برای مراقبت از سالمند بیمار نیاز به استخدام پرستار دارید، مرکز پرستاری در منزل خورشید با کادری مجرب می‌تواند به شما در این امر کمک کند.

مراقب سالمند بیمار

سالمندان گاه به علت کهولت سن و گاه به دلیل برخی بیماری‌ها کاملا ناتوان می‌شوند و در این حال برای کوچک‌ترین اعمال خود نیز به کمک احتیاج دارند. مراقب سالمند بیمار با دانش، صبر و حوصله می‌تواند از یک سالمند بیمار به خوبی نگه‌داری کند. یک پرستار سالمند حرفه‌ای که برای این کار دوره دیده است می‌تواند بهترین خدمات را ارائه دهد.

بیماری‌های متداول سالمندان | پرستار سالمند بیمار

برخی بیماری‌ها سالمند را کاملا تضعیف می‌کنند تا جایی که سالمند اصطلاحا زمین‌گیر می‌شود و در مراحل تشدید بیماری امکان هیچ‌گونه تحرکی نخواهد داشت. در این حین پرستار سالمند بیمار باید بداند که گذراندن مدت زمان زیاد روی تخت مساوی است با زخم بستر؛ بنابراین باید اصول جلوگیری از زخم بستر را اجرا کند. مثلا مرتب سالمند را جا به جا کند تا به جریان خون بهتر کمک کرده باشد و یا برای این کار به آرامی بدن او را ماساژ دهد.

از دیگر بیماری‌هایی که سالمندان از آن رنج می‌برند می‌توان به دمانس یا زوال عقل اشاره کرد. نگه‌داری از چنین سالمندانی مستلزم داشتن روحیه‌ای قوی و صبر و حوصله‌ای بسیار است. معمولا این‌گونه سالمندان بیمار، سوالات مکرر می‌پرسند به این علت که حافظه آن‌ها زوال یافته است، بنابراین پرستار سالمندی با این شرایط باید با سعه صدر با او رفتار کند.

البته لازم به ذکر است سالمندان مبتلا به دمانس  شدیدا بی‌قرار می‌شوند در این هنگام گاه آن‌ها را در یک اتاق نگه‌ می‌دارند و یا در موارد شدیدتر آن‌ها را به تخت می‌بندند. برای مقابله با بیماران دمانس این روش اصلا روش مناسبی نیست. اگر از پس بیمار سالمند خود که دمانس دارد بر نمی‌آیید بهترین راه استخدام پرستار سالمند است که با تجربه و دانشی که دارد می‌تواند آرامش را به سالمند برگرداند و موجبات کم‌تر اذیت شدن آن‌ها را با بهره‌گیری از اصول روان‌شناسی فراهم آورد.

نظافت سالمند بیمار | پرستار بیمار سالمند

سالمند بیماری که محدودیت تحرک دارد و یا کاملا بی تحرک است برای نظافت، انجام کارهای شخصی و بهداشتی نیاز به فرد دیگری دارد که گاه این کار را فرزندان و گاه هم پرستار برای او انجام می‌دهند. حمام رفتن یا طهارت گرفتن در بهبود بیماری و جلوگیری از پیشرفت عفونت‌ سالمندان تاثیر به سزایی دارد، بنابراین باید توجه زیادی به نظافت بیمار سالمند مبذول داشت.

امروزه برای حمام کردن سالمندان زمین‌گیر صندلی‌های مخصوصی در بازار ارائه می‌شود که بسیار کاربردی هستند. برای استحمام می‌توان از این صندلی‌ها و یا حتی ویلچر استفاده کرد. شایان ذکر است حمام کردن سالمند باید با استفاده از وسایلی نرم باشد تا به پوست آن‌ها آسیبی وارد نشود.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا