رفتن به محتوای اصلی
نشانی: بلوار مرزداران، ابتدای آریافر، پلاک 10، واحد 2
نشانی: تهران، بلوار مرزداران

نگهداری بیمار، پرستار بیمار، پرستار بیمار در منزل

برخی بیماران به علت شرایط خاصی که دارند، امکان نگه‌داری آن‌ها در بیمارستان میسر نیست و یا با هزینه‌های گزافی همراه است، بنابراین باید ایشان را در منزل نگه‌داری کرد. نگهداری بیمار در منزل کار ساده‌ای نیست و نیازمند دانش و توانایی رسیدگی به امورات بیمار است. خوشبختانه امروزه مراکزی جهت این کار فعالیت می‌کنند و در صورت تقاضا پرستار بیمار در منزل را به محل حضور بیمار اعزام می‌کنند.

پرستار بیمار لزوما فردی است که با روش‌های مراقبت بیماری فرد متقاضی آشناست؛ از همین رو با مراقبت اصولی از بیمار و هشیاری بالا، کمک شایانی در فرایند بهبود بیماری فرد می‌نماید. اگر قصد استخدام یک پرستار بیمار در منزل را برای نگهداری بیمار خود دارید، در این مقاله با ما همراه باشید تا با جزئیات این کار بهتر آشنا شوید.

پرستار-بیمار-حامی-بیمار

هدف پرستاری از بیمار در منزل

بیمارانی که از لحاظ جسمی ناتوان و رنجور هستند یا بیماران روحی روانی نیازمند فردی می‌باشند که بتواند در امر مواظبت و نگهداری از آن‌ها به درستی عمل کند. یک پرستار بیمار با این هدف در منزل از او نگهداری می‌کند که دستورالعمل‌های مراقبتی، درمانی و بهداشتی فرد را با نهایت دقت انجام دهد تا روند بهبود بیمار تسریع گردد.

همان‌طور که مستحضر هستید هر فردی در فضای منزل احساس آرامش خاطر بیشتری دارد. بیماران که به علت ناتوانی بدنی، روحیه ضعیف‌تری دارند قاعدتا فضای بیمارستان برایشان فضای ناخوشایندی است و ترجیح می‌دهند به خانه خود بازگردند. در این هنگام با نظر پزشک می‌توان بیمار را به منزل آورد و برای مراقبت از او پرستار بیمار در منزل استخدام کرد. پرستاری در منزل موجب ایجاد حس امنیت و آرامش در بیمار شده که همین خود کمک قابل توجهی به بهبود وضعیت جسمی و روحی بیمار می‌کند. البته پرستاری از بیمار در خانه به معنای قطع ارتباط با بیمارستان نیست بلکه پرستار مرتب با پزشک در ارتباط است و گزارشی از فرایند درمان بیمار به پزشک ارائه می‌دهد.

روانشناسی-زن-مشاوره-در-بیمارستان-میز-کنار-بیمار

پرستار بیمار در منزل چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

پرستار بیمار یک فرد دوره دیده است که بسته به وضعیت بیمار خدمات لازم را ارائه می‌دهد. برخی از مهم‌ترین این خدمات عبارتند از:

  1. پرستاری از بیمارهایی که مشکلشان ریشه روانی دارد، مانند پارکینسون و یا افرادی که دچار آلزایمر هستند. البته آلزایمر شدت و ضعف دارد که بسته به میزان آن کار مراقبت‌های خاصی نیز می‌طلبد.
  2. انجام کار نمونه گیری برای بیماران و ارسال نمونه به آزمایشگاه از خدماتی است که برای بیمارانی که باید مرتب آزمایش شوند، انجام می‌گیرد.
  3. پانسمان از جمله خدماتی است که پرستار برای آن دوره دیده است. تعویض پانسمان برای بیمارانی که انواع زخم یا سوختگی دارند، بسیار ضروری است. پرستار بیمار در منزل به خوبی می‌تواند، پانسمان را تعویض کند تا پوست در محیطی بهداشتی و پاکیزه بازسازی شود.
  4. تزریقات نیز از دیگر خدماتی است که پرستاران ارائه می‌دهند و به طور عمده به دو دسته وریدی و عضلانی تقسیم می‌شود. البته یک پرستار حرفه‌ای باید قادر باشد در صورت لزوم آنژیوکت به بیمار وصل کند و تزریقات را از طریق آن انجام دهد تا بیمار آسیب کم‌تری ببیند.
  5. وصل کردن انواع سرم و یا سونداژ را پرستار در منزل انجام می‌دهد. سند معده و تخلیه کیسه سند ادرار نیز از دیگر وظایف اوست.
  6. پرستاران برای افرادی که نیاز به ساکشن ریه دارند، این کار را انجام می‌دهند و همچنین برخی از آن‌ها چنان‌چه دستور پزشک باشد، از دستگاه‌های مدرن نیز برای این کار استفاده می‌کنند.
  7. انما یا همان تنقیه که برای بیماران با دشواری همراه است با کمک پرستار در منزل انجام می‌شود.
  8. به بیماران قلبی خدماتی نظیر گرفتن نوار قلب ارائه می‌دهند.
  9. پرستاری بیماران پس از عمل جراحی که نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای است را با دانش کافی و مهارت بالا به انجام می‌رسانند.
  10. پرستاری از بیماران CCU و ICU در محیط منزل با تجهیز اتاق بیمار صورت می‌گیرد.
  11. پرستاری از بیماران فلج مغزی توسط پرستاران باتجربه و ماهر انجام می‌شود.
  12. پرستاران از بیماران قلبی، و ام اس مراقبت می‌کنند.
  13. به خانواده بیمار نحوه مراقبت‌های لازم از بیمار را آموزش می‌دهند.
  14. پرستار فشار خون بیمار را با استفاده از دستگاه‌های آنولوگ و دیجیتال می‌گیرد.
  15. با دستگاه گلومتر قند خون بیمار را تحت کنترل نگه می‌دارد و در صورت نیاز انسولین تزریق می‌نماید.
  16. بیماران زخم بستر را با رعایت موازین پزشکی حرکت می‌دهند تا زخم عمیق‌تر نشود.

پرستار-بیمار-حامی-بیمار

مزایای خدمات پرستاری در منزل

پرستار بیمار در منزل برای این کار آموزش دیده است و لذا به خوبی آماده مراقبت از بیمار است. مراقبت او چون به صورت فردی است با توجه بیشتری همراه است و در نتیجه بیمار انگیره بیشتری برای بهبود پیدا خواهد کرد. یک پرستار حرفه‌ای به خانواده بیمار نیز آموزش‌های لازم را می‌دهد تا به صورت اصولی بتوانند به روند سلامتی بیمار خود کمک کنند.

قطعا نگهداری بیمار در منزل کار دشواری است، چرا که با فشارهای روحی روانی همراه است. برای کاهش این فشارها تنها یک پرستار دوره دیده قادر است، حس آرامش و انگیزه را در فضای خانه جاری کند.

از دیگر مزایای استفاده از خدمات پرستار بیمار در منزل کاهش هزینه‌هاست. در واقع هزینه پرستاری در منزل خیلی مقرون به صرفه‌تر است؛ علاوه بر این با وجود پرستار دیگر لازم نیست بیمار را مرتب برای آزمایش یا تزریقات به مراکز خدمات درمانی برد که همین امر خود هم در کاهش هزینه و هم در سلامت بیمار تاثیر به سزایی دارد. هنگامی که خدمات مورد نیاز بیمار در منزل به او ارائه می‌شود زمان بیشتری برای استراحت با کیفیت در فضای آرام خانه دارد.

گرفتن-دست-سالمند-زن-نگه-داشتن-در-دست-دختر

هزینه پرستار بیمار در منزل

برای تعیین هزینه پرستار بیمار در خانه معمولا عواملی را در نظر می‌گیرند که به طور مستقیم در کار پرستاری ومیزان دشواری آن تاثیر می‌گذارند. به تبع هرچه نگهداری بیمار سخت‌تر باشد، هزینه بیشتری را نیز در پی دارد. برخی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت پرستار بیمار عبارتند از:

  • مقطع زمانی

اغلب پرستارانی که به منظور مراقبت از بیمار در منزل اعزام می‌شوند به سه دسته ۲۴ ساعته، تمام وقت و پاره وقت تقسیم می‌شوند. پرستار تمام وقت به صورت ۲۴ ساعته نزد بیمار حضور دارد و در نتیجه خدمات بهتری ارائه می‌دهد. برخی پرستاران هم به صورت پاره وقت در ساعاتی از روز و یا شب به محل زندگی بیمار مراجعه می‌کنند و خدمات لازم را ارائه می‌دهند. در هنگام برآورد هزینه پرستار بیمار زمان کاری و یا شیفت روز و شب بودن او لحاظ می‌شود.

  • خدمات مورد نیاز

بیماران مختلف با توجه به بیماری‌های خاصی که دارند نیاز به خدمات ویژه‌ای نیز دارند که پرستار باید طبق آن خدمات ارائه دهد. هرچه وضع بیماروخیم‌تر باشد و کار پرستار مثل: تعویض پانسمان، تزریقات، استفاده از دستگاه‌های مورد نیاز و… بیشتر باشد، قطعا در هزینه نهایی تاثیرگذار است. در حقیقت تک تک خدمات به عنوان یک گزارش ارائه می‌شود و هزینه بر طبق آن محاسبه می‌گردد.

  • سرویس مورد نیاز

برخی بیماران علاوه بر مراقبت‌های پزشکی نیاز به برخی سرویس‌های اضافی نیز دارند. برای مثال رژیم غذایی خاصی دارند و پرستار باید غذای مخصوصشان را آماده کند. این سرویس‌ها نیز اگر توسط شخص پرستار انجام شود، هزینه‌اش محاسبه می‌گردد.

  • رفت و آمد

موقعیت جغرافیایی منزل بیمار در تعیین قیمت پرستار نقش پررنگی دارد. در واقع هنگام استخدام پرستار باید به مسیر رفت و آمد او نیز توجه داشت. معمولا چنان‌چه مسیر طولانی باشد و بیمار هم به مراقبت‌های پی در پی احتیاج داشته باشد، بهترین راه برای کاهش هزینه‌ها، استخدام پرستار ۲۴ ساعته است.

نزدیک-نگه-داشتن-زن-و-شوهر-سالمند

پرستاری در منزل، و رضایت بیمار و خانواده

خدمات پرستاری‌ای که در منزل ارائه می‌شوند باعث می‌شود تا بیمار در حین گذراندن طول درمانش، در کنار اعضای خانواده باشد. همان‌طور که می‌دانید پیوند عاطفی فرد بیمار با خانواده به تقویت روحیه او منجر می‌شود و در نتیجه بهبودی با کیفیت و سرعت بیشتری رقم خواهد خورد. مراقبت‌هایی که توسط پرستاران بیمارستان و یا خانه سالمندان ارائه می‌شود بدون در نظر گرفتن این مهم است؛ همچنین پرستار بیمار در منزل تمام توجه‌اش معطوف به یک بیمار است و لذا احتمال بروز خطا از او به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد.

خوشبختانه در حال حاضر پرستاران ماهری در این زمینه مشغول فعالیتند و انواع مراقبت‌های پزشکی را با کیفیت عالی ارائه می‌دهند. تنها کافی است از طریق مرکزی معتبر اقدام به استخدام پرستار کنید تا یک پرستار مجرب و کار آزموده از بیمار شما با رعایت اصولی که دوره آن‌ها را در دانشگاه دیده مراقبت کند. توصیه می‌شود هنگام تقاضا حتما از مدرک تحصیلی و سابقه کار پرستار جویا شوید تا خیالتان از بابت مراقبت‌های پزشکی بیمارتان آسوده باشد.

سخن آخر

پرستار بیمار فردی است که علاوه بر تحصیلات دانشگاهی دوره کارآموزی نیز دیده است و لذا به بهترین شکل می‌تواند از بیمار در منزل نگهداری کند. پرستار بیمار در منزل موجبات بهره‌وری بیمار از بسیاری خدمات که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارائه می‌دهند را در محیط خانه فراهم می‌کند. محیط منزل محیطی آرام و خوشایند برای بیمار است که باعث می‌شود بیمار نسبت به بیمارستان کم‌تر در معرض عفونت‌های مختلف قرار ‌گیرد.

یک پرستار حرفه‌ای و دلسوز خدماتی ارائه می‌دهد که به بهبودی و سلامتی بیمار سرعت می‌بخشد. شایان ذکر است برای بیماران خاص نیز شرایط بیمارستانی در خانه مهیا می‌کند و می‌تواند اتاق بیمار را به تجهیزات بیمارستانی مجهز کند و از آن تجهیزات برای درمان بیمار استفاده کند.

برگشت به بالا