رفتن به محتوای اصلی
نشانی: بلوار مرزداران، ابتدای آریافر، پلاک 10، واحد 2
نشانی: تهران، بلوار مرزداران

خوابیدن کودک نوپا کنار والدین؛ باید ها و نبایدها- قسمت اول

خواب مشترک زمانی است که والدین تمام و یا بخشی از شب، رختخواب خود را با  کودکشان سهیم می شوند. این کار گزینه ی مناسبی برای همه ی خانواده ها نیست. خوابیدن با کودک دارای نکات مثبت و منفی و هم چنین خطرات احتمالی است و بنابراین تصمیمی نیست که بخواهید یک روزه بگیرید و باید جوانب مختلف آن را در نظر بگیرید. در این مقاله تمام مواردی که باید در مورد خوابیدن کودک در کنارتان بدانید آورده شده است.

آیا خوابیدن کودک نوپا در کنار شما بی خطر است؟

از آغاز یک سالگی کودک، خوابیدن در کنار والدین بی خطر در نظر گرفته می شود. در واقع کودک هر چه بزرگ تر می شود، ریسک این کار کاهش می یابد؛ چرا که کودک می تواند راحت تر حرکت کند و غلت بزند.

از سوی دیگر، همخوابی با نوزاد زیر ۱۲ ماه، بالقوه خطرناک می باشد. نوزاد ممکن است نتواند خود را رختخواب های سنگین بزرگسالان و یا وزن آن ها بیرون بیاورد. این مسأله احتمال خفگی و سندروم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را افزایش می یابد.

صرف نظر از سن، شرایط خاصی وجود دارد که خوابیدن با کودک منع گردیده و خطرناک در نظر گرفته می شود. اگر والدین الکل مصرف می کنند و یا هر دارویی که توانایی تکان خوردن آن ها را برهم می زند، به هیچ عنوان نباید کودک در کنار آن ها بخوابد.

تحقیقات محدودی برای بررسی اثرات طولانی مدت همخوابی با کودکان نوپا در دسترس است. مطالعه ای در سال ۲۰۱۷، ۹۴۴ خانواده ی کم درآمد را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و به این نتیجه رسیدند که کودکانی که با والدین خود در یک رختخواب مشترک بودند، رفتار اجتماعی و توانایی شناختی پایین تری داشتند. با این حال، هنگامی که متغیرهای اجتماعی- اقتصادی حذف شدند، محققان به این نتیجه رسیدند که این شرایط زندگی است که پیامدهای اجتماعی شناختی را ایجاد کرده است و نه مکان خواب مشترک.

چرا با کودک نوپایتان در یک رختخواب می خوابید؟

در حالی که فقدان اتاق خواب مجزا یکی از دلایل واضح برای خوابیدن کودک در کنار والدین است، چندین دلیل دیگر وجود دارد که خانواده ها ممکن است به علت آن تخت مشترک را انتخاب کنند. برخی از خانواده تمایل به صمیمیت بیش تر دارند. بسیاری از والدین هم درگیر چالش های مراقبتی قبل از خواب هستند و بنابراین ترجیح می دهند کودک در کنار آن ها بخوابد. خوابیدن مشترک، برای برخی یک مانع و برای برخی دیگر سودمند است. شما باید براساس شرایط خود مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید؛ این گزینه می تواند خوابیدن در یک تخت بزرگ اما در کنار هم، خوابیدن یکی از والدین با کودک نوپا، و یا جدا خوابیدن باشد.

آیا همخوابی با کودک نوپا فوایدی دارد؟

خوابیدن کودک در کنار والدین در کشورهایی مانند آمریکا یک هنجار پذیرفته شده نیست، اما در بسیاری از نقاط جهان به عنوان یک عمل مرسوم در نظر گرفته می شود. بسیاری از فرهنگ ها به یکپارچگی فیزیکی تخت اهمیت می دهند. وقتی به این موضوع به طور عمیق فکر می کنید، درمی یابید که خوابیدن در کنار یکی از عزیزان برای بیش تر انسان ها امری طبیعی و ذاتی است و بسیاری از کودکان ممکن است در طول ساعات طولانی شب، حسرت آغوش والدین خود را داشته باشند.

خوابیدن کودک در کنار والدین فواید دیگری نیز دارد:

پیوند و دلبستگی

روزها بلند هستند اما سال ها کوتاه و این غوغاهای شیرین زودگذر. وقتی بچه ها بزرگ تر می شوند به طور طبیعی خواهان استقلال بیش تری می شوند و فضای فیزیکی بیش تری طلب می کنند. خوابیدن مشترک این فرصت را فراهم می کند تا از این زمان کوتاه تا استقلال کودک نهایت استفاده را ببرید. هم چنین والدینی که برنامه کاری متفاوت دارند و نمی توانند در ساعات روز در کنار فرزندشان باشند، می توانند از زمان باارزش در کنار کودک بودن را در فضای خواب اشتراک استفاده کنند.

بنابراین خواب مشترک می تواند پیوندی عمیق بین شما و فرزندتان ایجاد کند و به فرزندتان احساس امنیت و آرامش بدهد.

شیردهی

خوابیدن در فضای مشترک این شرایط را فراهم می کند تا در نیمه های شب و یا ساعات اولیه ی صبح به راحتی به نوزاد خود شیر دهید. این فعالیت در فضایی آرام و ساکت انجام می شود چرا که نیاز به جابجایی نیست. این شرایط حتی امکان شیر خوردن طولانی مدت را هم افزایش می دهد. در حالی که خوابیدن نوزاد زیر ۱۲ ماه در کنار والدین توصیه نمی شود، شما می توانید راه های خلاقانه ای را به کار بگیرید. به طور مثال یک تخت کوچک در کنار تخت خود قرار دهید و یا یک جای خواب جدا که بتوانید با کشیدن آن کودک را در کنار خود قرار دهید.

استرس کم تر قبل از خواب

برخی از کودکان یک نوع ترس که FOMO (ترس از دست دادن) نام دارد را تجربه می کنند. آن ها نمی خواهند به اتاق خواب خود بروند و از نزدیکی آرامش بخش والدین دور شوند. به اشتراک گذاشتن تخت زمان، انرژی و تلاشی که برای رفتن کودک به اتاق خوابش صرف می کنید را کاهش می کند. البته این شما هستید که باید انتخاب کنید چه نبردی را انتخاب کنید؛ فرستادن کودک به اتاق خودش و یا نداشتن زمانی برای خود.

 

در بخش دوم مقاله در مورد معایب خوابیدن کودک در کنار والدین و روش هایی برای جدا کردن کودک در زمان خواب بیش تر می خوانید.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا