رفتن به محتوای اصلی
نشانی: بلوار مرزداران، ابتدای آریافر، پلاک 10، واحد 2
نشانی: تهران، بلوار مرزداران

آیا پول بیش تر ما را تبدیل به آدم های شادتری می کند؟

درباره ی  تاثیر پول بر شادکامی

همه ما احتمالا این جمله را شنیده ایم و یا شاید به کار برده ایم که “با پول نمی شود شادی را خرید”. اما تابحال به این موضوع با دقت بیشتری نگاه کرده اید؟ احتمالا خیلی از افراد با این جمله و جملاتی از این قبیل موافقند و عده ای دیگری اعتقاد دارند این جملات فقط در حد شعار هستند و در دنیای امروز شاد بودن بدون وابستگی به پول، اگر نه غیرممکن  اما بسیار سخت است.

اما پژوهشگران در مورد این موضوع به چه نتایجی رسیده اند؟ در این مطلب قصد داریم این موضوع را از جنبه های مختلف بررسی کنیم

همه ما می دانیم بین پول و شادکامی حتما باید رابطه ای باشد، اگر جز این بود احتمالا خیلی از ما خود را مجبور نمی کردیم تا دیروقت کار کنیم و یا برای پس انداز پول هایمان و سرمایه گذاری انقدر به دنبال راه های گوناگون نبودیم؛ از طرفی خیلی اوقات ما در مقابل تبلیغات فریبنده برای پول بیش تر مقاوم هستیم. پس به نظر می رسد رابطه بین شادکامی و پول پیچیده تر از آن چیزی است که تصور می شود.

پژوهشگران می گویند پول می تواند به شما کمک کند که شادی بیش تری پیدا کنید، اما تا زمانی که شما دقیقا بدانید چه چیزهایی را می توانید از پول انتظار داشته باشید و چه چیزهایی را نمی توانید.بیش تر تحقیقات نشان می دهند که جست و جوی شادی در یک فروشگاه گران قیمت بیهوده است. قبل از اینکه بتوانید خوشبختی را به روشی صحیح دنبال کنید، باید آن چه را که اشتباه انجام داده اید بشناسید.

علم خوشبختی با یک بینش ساده آغاز میشود: ما هرگز راضی نمی شویم! ما همیشه فکر می کنیم اگر کمی بیشتر پول داشته باشیم آدم شادتری هستیم اما وقتی به آن رسیدیم می فهمیم که این گونه نیست. در واقع هر چه بیش تر به دست بیاورید باز بیش تر می خواهید.

رابطه پول با شادی مثبت است اما تا میزان مشخص

مطالعات  متعددی تلاش کرده اند ارتباط بین پول و شادکامی را بررسی کنند. نتایج این تحقیقات نشان داده که پول تا یک حد مشخص- که برای برآوردن نیازهای زندگی لازم است- باعث شادکامی و احساس خوشبختی می شود و نبود آن باعث می شود افراد احساسات منفی را تجربه کنند. اما همین مطالعات به این نتیجه رسیده اند که وقتی افراد بیش تر از این میزان مشخص پول کسب کرده اند، پول بیش تر دیگر باعث شادی بیش تری در آن ها نمی شود و میزان شادکامی تقریبا ثابت می ماند. ذکر این نکته لازم به نظر می رسد که میزان پول در مقالات مختلف ذکر شده، اما به دلیل تفاوت واحد پول کشورهای مختلف نمی توان میزان آن را در جامعه ایرانی مقایسه کرد. اما به طور کلی می توان از این تحقیقات نتیجه گرفت که پول تا حدی که بتوانید جنبه هایی از زندگی خود را تامین کنید باعث شادکامی بیش تر شما میگردد، اما بیشتر از حدی مشخص، با بالارفتن میزان پول، شادکامی شما تغییر چندانی نمیکند. فرهنگ ها و کشورهای مختلف در میزان این مقدار پول متفاوت هستند اما نتیجه تقریبا یکی است: وقتی بتوانید نیازهای اساسی خود را برطرف کنید خوشحال ترید.

اینکه چگونه پول خود را خرج کنیم هم مهم است؟

بله! البته. این اصل موضوع است.

“خریدن تجربه و کمک به دیگران می تواند منجر به شادی بیش تر شود” تحقیقات علمی این را می گویند.

نتایج تحقیقات مختلف نشان میدهند که صرف هزینه برای به دست آوردن “تجربیات” به جای “کالاهای ملموس” و همچنین بخشیدن به دیگران بدون چشمداشت و پاداش منجر به بالاترین میزان شادکامی می گردد. به همین شکل، مثلا بردن فرد موردعلاقه تان به کنسرت احتمالا شادکامی عمیق تر و طولانی تری را نسبت به خرید هیجانی یک کالای گران قیمت برای شما و فرد مقابل به ارمغان می آورد.

و در اینجا مورد دیگری نیز وجود دارد که باید به آن توجه کرد: یک بررسی گسترده درباره احساسات و تصمیم گیری نشان داده است که قضاوت ذهنی شما از ارزش چیزی ارتباط مستقیم با احساس شما درباره آن دارد.پژوهشگران این اصل را “ارزیابی-گرایش” (ATF) می نامند. مثلا اگر از اینکه خانه تان آسیب ببیند بسیار وحشت داشته باشید، خرید یک سیستم امنیتی پیشرفته برای خانه، سطح ترس شما را به طور قابل توجهی کاهش میدهد و همین موضوع، احتمالا شادکامی شما را به دنبال خواهد داشت. در این مورد، شادکامی با تجربه ذهنی شما از ترس مرتبط است.

سخن آخر

“پول برای خریدن خوشبختی کافی است”؛ خب بعد از خواندن یک مطلب به این نتیجه رسیدیم که این جمله با این قطعیت وجود ندارد و به دست آوردن سعادت و خوشبختی با پول کمی بعید به نظر میرسد؛ هر چند که می تواند به شما در رسیدن به شادکامی تا حدی کمک کند. بنابراین تا حد ممکن اگر تلاش برای رسیدن به شادی از طریق پول دارید، به دنبال خریدها و به طور کلی خرج هایی باشید که به شما احساس رضایت طولانی تری می دهد (مثل به دست آوردن تجارب جالب و هیجان انگیز و…). و فراتر از آن، شما میتوانید در کنار شادی به دست آمده از پول، شادی را از طریق راه های غیرمالی، مانند گذراندن وقت با افرادی که دوست دارید یا فکر به چیزهای خوبی که در زندگیتان وجود نیز پیدا کنید.

 

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا