رفتن به محتوای اصلی
نشانی: بلوار مرزداران، ابتدای آریافر، پلاک 10، واحد 2
نشانی: تهران، بلوار مرزداران
تولد نوزاد جدید

تولد نوزاد جدید؛ ۸ راهکار برای سازگاری کودک اول با ورود فرزند دوم

چالش های تولد نوزاد جدید

اگر از تولد فرزند اول شما چندین سال گذشته باشد، تولد نوزاد جدید برای او و والدین با چالش هایی همراه است . حتی اگر فرزند شما نسبت به تولد فرزند جدید تمایل نشان داده و هیجان زده باشد، باز هم با تولد نوزاد ممکن است دچار احساسات متناقضی گردد؛ این موضوع در کودکان مختلف متفاوت است. کودکانی که از نظر خلق و خو جزو کودکان “راحت” هستند راحت تر می توانند با این چالش کنار بیایند. هم چنین در سنین مختلف نیز این واکنش متفاوت است. طبیعی است که شما به عنوان والد وقت بیش تری را با نوزاد بگذرانید؛ چرا که او بیش تر از فرزند بزرگ تر به شما نیازمند است؛ اما در این میان یکی از وظایف شما به عنوان والد، ایجاد رابطه صلح آمیز بین فرزندان است.

احساسات چندگانه و متناقض فرزند خود را تصدیق کنید 

همانطور که گفته شد بسیار طبیعی است که فرزند شما در عین حال که خواهر-برادر خود را دوست دارد گاهی به او حسادت کند. اگر به عنوان والد احساسات چندگانه و متناقض فرزند خود را بپذیرید و به او اجازه دهید احساسات خود را بیان کند، فرزند شما از این چالش راحت تر عبور خواهد کرد.

مرزها و قواعدی را تعیین کنید 

با وجود اینکه بسیار مفید است که به احساسات کودک احترام گذاشته شود، اما باید به او نشان دهید که نباید احساسات خود را به صورت عملی و خشونت آمیز نشان دهد. در واقع پذیرش احساس خشم آری، رفتار خشونت آمیز هرگز. اگر فرزند شما خشمگین می شود، از روش های جایگزین استفاده کنید اما به او بگویید که هرگز نباید نسبت به خواهر-برادر خود خشونت فیزیکی نشان دهد.

به فرزند خود وظایف جالب بدهید 

براساس سن فرزند، علاقه مندی و از همه مهم تر توانمندی وی، به او اجازه دهید در کارهای مربوط به نوزاد به شما کمک کند. مثلا از او بخواهید که بعد از اتمام حمام نوزاد، به شما حوله را بدهد یا با حفظ ایمنی گاهی اوقات کودک را در آغوش بکشد. اگر زمانی فرزند شما تمایلی به همکاری نشان نداد، به خواسته او احترام بگذارید و اجازه دهید هر زمان که آمادگی داشت به شما کمک کند. این کار باعث افزایش ارتباط عاطفی بین او و نوزاد و در نتیجه کاهش حسادت و احساسات منفی خواهد شد.

آمادگی قبلی ایجاد کنید 

برای کنار آمدن با هر تغییر و چالشی یکی از نکات اساسی، آمادگی از قبل برای آن تغییر است. این موضوع در مورد کودکان نیز صدق می کند. از هر وسیله و روشی  که می توانید برای آمادگی ذهنی فرزند خود استفاده کنید، می توانید کتاب هایی در مورد روابط خواهر- برادر و تولد نوزاد جدید (که امروزه به صورت متنوعی چاپ می شوند و در بازار موجود هستند) تهیه کنید و با فرزند خود مطالعه کنید و یا از انیمیشن ها و کارتون هایی با این مضمون بهره بگیرید. با توجه به اینکه کودکان در سنین پایین تر بخش زیادی از یادگیری خود را به صورت مشاهده ای و الگوبرداری کسب می کنند، این روش می تواند بسیار موثر باشد.

مشارکت و نظرخواهی را فراموش نکنید

کودکان پیش دبستانی معمولا علاقه دارند خواهر- برادر کوچک خود را سرگرم کنند. این علاقه را از او دریغ نکنید؛ مثلا از او بخواهید برای نوزاد شعر بخواند یا شکلک دربیاورد.  سرگرم کردن و آوردن لبخند بر لب نوزاد، باعث تقویت احساسات مثبتی مانند احساس پیروزی، غرور، مفید بودن و… در فرزند شما می شود.

تولد نوزاد جدید

در همه حال منحصربه فرد بودن کودکان را فراموش نکنید

به یاد داشته باشید که هر کودک روش برخورد و صفات شخصیتی خاص خود را داراست. از مقایسه کودکان با یکدیگر جدا خودداری کنید. این امر باعث می شود کودکان با یکدیگر و نیز با شما بهتر کنار بیایند. به این منظور مراقب کلماتی که استفاده می کنید باشید. از مزیت ها و معایب دوران بارداری اول و دوم، معایب نوزاد اول و دوم و… خود حتی المقدور در حضور کودکان صحبت نکنید.

یک زمان اختصاصی برای فرزند خود در نظر بگیرید

یکی از موضوعاتی که ممکن است حس ناراحتی یا حسادت فرزند شما را در مواجهه با تولد نوزاد جدید برانگیزد، خارج شدن از کانون توجه والدین است. کودک باید از شما این پیام را دریافت کند که ورود عضو جدید، نمی تواند در رابطه شما با فرزندتان خللی ایجاد کند. به این منظور با وجود مشغله های فراوانی که یک والد با نوزاد تازه به دنیا آمده دارد و کاملا قابل درک است،اما حتما زمانی هر چند کوتاه را تنها به فرزند اول  خود اختصاص دهید و تلاش کنید تمام توجه و محبت خود را به  او معطوف کنید. به این منظور می توانید پرستاری را برای رسیدگی به امور نوزاد استخدام کنید تا ساعاتی را با نوزاد سپری کند و در این ساعات بتوانید با فرزند اول خود وقت بگذرانید. 

به شیوه و سبک فرزند خود احترام بگذارید

همانطور که می دانید کودکان خلق و خوهای متفاوتی دارند و در برخورد با یک مساله واحد ممکن است واکنش های متفاوتی نشان دهند. بنابراین اگر با وجود تلاش های شما، فرزندتان به برقراری ارتباط با نوزاد علاقه ای نشان نداد به خواست او احترام بگذارید. معمولا در این شرایط گذر زمان تا حد زیادی می تواند به بهبود اوضاع کمک کند. آنچه اهمیت دارد این است که شما در طول این دوره، شیوه فرزندپروری مثبت خود را حفظ کنید.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا