رفتن به محتوای اصلی
نشانی: بلوار مرزداران، ابتدای آریافر، پلاک 10، واحد 2
نشانی: تهران، بلوار مرزداران
افزایش تاب آوری

چگونه تاب آوری خود را افزایش دهیم؟ ۶ راهکار اساسی

در مواجه با مشکلات و چالش های زندگی چگونه برخورد می کنید و چه دیدگاهی نسبت به آن دارید؟

تاب آوری به معنای مقابله با مشکلات زندگی و کنار آمدن با آن هاست. این می تواند به معنای تفاوت بین تحمل و هندل کردن فشار و از دست دادن خونسردی باشد. 

تحقیقات نشان می دهد که اگر چه برخی افراد به صورت سرشتی و ژنتیکی تاب آوری بالاتری دارند، اما تا حدی می توان این رفتار را آموخت و آن را در خود پرورش داد. تاب آوری در سرتاسر زندگی می تواند به کمک شما بیاید

برطبق دیدگاه روانشناسان، سه عنصر اساسی وجود دارد که برای تاب آور شدن ضروری به نظر می رسد:
  1. چالش: افراد مقاوم و تاب آور به سختی ها به عنوان یک چالش نگاه می کنند و نه یک رویداد فلج کننده. آن ها به شکست ها و اشتباهات خود به عنوا درس هایی که باید از آن ها بیاموزند می نگرند و اجازه نمی دهند که این شکست ها تاثیرات منفی بر توانایی ها و ارزش های آن ها بگذارد.
  2. تعهد: افراد تاب آور، به زندگی و به اهداف خود متعهد هستند و دلایل محکم و قاطعی برای بیدار شدن از خواب دارند. این تعهد تنها به جنبه کاری آن ها محدود نمی شود؛ بلکه در روابط و دوستی هایشان، اعتقادات و باورهایشان نیز حاکم است. 
  3. کنترل شخصی: افراد تاب آور وقت و انرژی خود را صرف تمرکز بر رویدادها و موقعیت هایی می کنند که بر آن ها کنترل دارند. از آن جایی که تلاش خود را بر جایی متمرکز می کنند که بیش ترین تاثیر را داشته باشد، احساس قدرت و اعتماد به نفس می کنند

راهکارهایی برای افزایش تاب آوری

حس هدف مندی را در خود تقویت کنید

اگر بخواهید تاب آوری و حس شادکامی را در خود تقویت کنید، اولین گام این است که در زندگی احساس هدف مندی داشته باشید.وقتی هدفی داشته باشید که به خاطر آن صبح ها از خواب بیدار شوید و بتوانید همواره آن را به خود یادآوری کنید، راحت تر می توانید با شرایط سخت زندگی کنار بیایید و آن ها را به فرصت هایی برای شناخت بیش تر خود و خودشکوفایی بدل کنید.

تاب آوری

شبکه اجتماعی قدرت مندی را شکل دهید

داشتن افرادی که بتوانید به آن ها اعتماد کنید در افزایش تاب آوری بسیار اهمیت دارد. وجود افراد همدل و حامی به عنوان یک عامل محافظ در مواقع بحران عمل می کند. درست است که صحبت کردن در مورد موضوع پیش آمده، مشکل شما را برطرف نمی کند، اما به شما این امکان را می دهد تا احساسات خود را به اشتراک بگذارید، حمایت و بازخورد مثبت دریافت کنید و در نهایت بتوانید راه حل هایی را برای چالش پیش رو بیابید.

آغوشتان را به روی تغییر باز کنید

انعطاف پذیری بخش جدایی ناپذیر تاب آوری است. با یادگیری اینکه چگونه سازگارتر باشید، بهتر می توانید در مواجهه با یک بحران به آن پاسخ دهید. افراد تاب آور از این رویدادها به عنوان فرصتی برای حرکت در مسیرهای جدید است، در حالی که بسیاری از افراد در مواجهه با تغییرات ناگهانی- به علت نداشتن انعطاف پذیری-در هم می شکنند.

خودشناسی کنید

آگاهی از نقاط قوت و ضعف می تواند شما را به سمت تاب آوری بالاتر سوق دهد. وقتی که شناخت جامعی از خود نداشته باشید چگونه می توانید انتظار داشته باشید در مواقع بحران بتوانید خود را مدیریت کنید؟ زمانی که شروع به خودشناسی می کنید، نقاط قوت شخصیتی تان برایتان آشکار می شود و با تکیه بر همین نقاط قوت می توانید از چالش ها عبور کنید.

حس شوخ طبعی را در خود تقویت کنید

واقعیت و تجربه نشان داده که همه چیز را در زندگی نباید جدی گرفت، حتی اگر آن موضوع به ظاهر جدی باشد. همیشه هم لازم نیست چون موضوع جدی است، شما هم روحیه خود را با آن تطبیق بدهید. شوخی و شوخ طبعی جزو دفاع های روانی پخته است که ما آن را برای کاهش رنج ها و اضطراب های خود به کار می گیریم و به ما کمک می کند تا با آنچه که ما را آزار می دهد کنار بیاییم. هم چنین زمانی که شما بیش از اندازه جدی هستید، شوخ طبعی به کمک شما می آید که کمی تعادل را چاشنی زندگی خود کنید. 

تاب آوری

خودمراقبتی، خودمراقبتی و خودمراقبتی

هر چقدر از اهمیت خودمراقبتی در برابر مشکلات و چالش های زندگی بگوییم باز هم کافی نیست. واقعیت این است که هیچ کس به اندازه خود شما نمی تواند از جسم و روانتان مراقبت کند. بنابراین اهمیت خودمراقبتی را جدی بگیرید و آن را تبدیل به یک پروژه همیشگی در زندگی خود کنید. خودمراقبتی هم در زمانی که بحرانی در زندگی شما نیست می تواند به افزایش قدرت روانی شما کمک کند و هم در مواقع بحران، می تواند فشارها را کاهش دهد. مصادیق خودمراقبتی در افراد می تواند متفاوت باشد؛ خواب کافی، تغذیه مناسب، اختصاص دادن زمان مشخص برای رسیدگی به خود (مراقبت از پوست و مو، ماساژ گرفتن، رقصیدن) و… همگی مثال هایی از خودمراقبتی است. 

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا