رفتن به محتوای اصلی
نشانی: بلوار مرزداران، ابتدای آریافر، پلاک 10، واحد 2
نشانی: تهران، بلوار مرزداران
دکوراسیون منزل سالمند

دکوراسیون منزل سالمندان؛ چگونه محیط منزل را برای سالمند خود امن و راحت کنیم؟

اهمیت دکوراسیون منزل سالمندان

برای بسیاری از سالمندان، “خانه” نقطه امن و پر از آرامش محسوب می شود. برخی از سالمندان سال های طولانی را در یک خانه سپری کرده اند، یا حتی خانه را ساخته اند. خانه برای این افراد مملو از خاطرات مختلف – ازدواج، تولد فرزندان، جشن ها و… است. اما بعد از گذشت سال ها ممکن است فضای خانه به علت شرایط سنی، ناتوانی ها و بیماری های احتمالی مکانی پرخطر محسوب شود. ممکن است به عنوان فرزند نگران ساعت هایی باشید که عزیز سالمند شما در خانه تنهاست؛ نگران اینکه نکند زمین بخورد، با وسیله ای برخورد کند و در نتیجه آسیب ببیند. بنابران بسیار اهمیت دارد که با بالا رفتن سن، تغییراتی را در دکوراسیون منزل سالمندان انجام دهیم تا خانه همچنان محیط امنی برای آن ها بماند. در این مقاله سعی می کنیم در مورد دکوراسیون منزل سالمند و تغییراتی که می توان در جهت امنیت بیش تر ایجاد کرد توضیح دهیم.

اتاق نشیمن

برای اتاق نشیمن اولین نکته ای که حائز اهمیت است این است که تا حد امکان فضا را خلوت کنید و ازقراردادن وسایل دست و پاگیر و غیرضروری در این فضا اجتناب کنید. اتاق نشیمن جزو قسمت هایی از منزل است که سالمند شما مدت زمان طولانی را در آنجا سپری می کند. مبلمان را طوری بچینید که فضای خالی برای رفت و آمد سالمند وجود داشته باشد و سالمند بدون برخورد با وسایل بتواند جابه جا شود. هم چنین از وسایلی استفاده کنید که لبه های تیز نداشته باشد.

دکوراسیون منزل سالمند اتاق نشیمن

حمام و سرویس بهداشتی

حمام جزو مناطق پرخطر برای سالمند محسوب می شود و احتمال افتادن در این مکان بسیار بالاست. سعی کنید در حمام حتما از میله های فلزی که در دیوار کنار سرویس دستشویی قرار داده می شود استفاده کنید. این میله ها به سالمند شما در هنگام بلند شدن و نشستن کمک می کند. در کنار این میله ها، می توانید نیمکت هایی را نیز در قسمت دوش نصب کنید تا سالمند شما بتواند به راحتی روی نیمکت بنشیند؛ چرا که ترکیب صابون لغزنده و سطح خیس زمین می تواند ترکیبی بسیار خطرناک باشد. به طور کلی حمام کردن به صورت نشسته برای سالمند شما امنیت بالاتری دارد، به خصوص در زمانی که سالمند تنهاست و مراقبی ندارد. کف خیس حمام بسیار برای سالمند پرریسک است. اگر این امکان را دارید از کاشی های ریگی و سنگریزه ای (که در تصویر پایین مشاهده می کنید) استفاده کنید. این نوع کاشی ها، لغزندگی را کاهش می دهند. اگر به هر دلیلی امکان تعویض کاشی و کفپوش برای شما وجود ندارد، می توانید از پادری های لغزش گیر که در بازار موجود هستند استفاده کنید.

دکوراسیون منزل ساالمند حمام

راه پله ها

اگر در منزل سالمندتان پله وجود دارد، برای بالا بردن امنیت از نرده های مناسب استفاده کنید. همینطور اگر تعداد پله ها زیاد است، قرار دادن یک فضای استراحت بین طبقات می تواند به سالمند شما کمک کند تا بین طبقات نشسته و نفسی تازه کند. هم چنین به لحاظ بصری نیز بسیار زیبا است.

دکوراسیون منزل سالمندان راه پله

تنظیم نور

شاید تاریک کردن فضا و روشن نگه داشتن محیط تنها با یک شمع، در دوران جوانی کاری لذت بخش و رمانتیک باشد، اما در دوران سالمندی این کار حتما با خطراتی همراه است.ازوجود نور و روشنایی کافی در تمام قسمت های خانه سالمند خود اطمینان حاصل کنید. نور کافی می تواند به سالمند شما در یافتن مسیر درست کمک کرده و هم چنین احتمال صدمه دیدن (به علت ندیدن اشیا و…) را به حداقل می رساند. علاوه بر نور کافی در فضا، سالمند خود را معرض مداوم نور طبیعی روز قرار دهید. نور طبیعی روز، باعث بالا بردن خلق، کاهش احتمال افسردگی، تنظیم خواب و تنظیم ویتامین د در سالمند شما می گردد. به این منظور می توانید صندلی مورد علاقه سالمندتان را درست کنار پنجره قرار دهید.

آشپزخانه

آشپزخانه هم یکی از مکان های مهم برای بسیاری از خانواده ها است. مثلا سالمند شما ممکن است دوست داشته باشد ساعت هایی را در آشپزخانه حضور داشته باشد؛ حتی اگر خود آشپزی نکند تمایل دارد که در روند آماده سازی غذا حاضر بوده و حتی مشارکت کند. سعی کنید در این فضا نیز نور کافی تعبیه کنید. قرار دادن چراغ های خطی مخفی زیر کابینت گزینه بسیار خوبی است؛ چرا که سالمند شما به راحتی می تواند وسایل را ببیند و آن ها را پیدا کند. در طراحی آشپزخانه سالمند، تا حد امکان وسایلی که به صورت مکرر مورد استفاده قرار می گیرد را در دسترس قرار دهید تا سالمند شما به راحتی بتواند ان ها را پیدا کند و مجبور به خم شدن مکرر و بالا رفتن (از پله) نشود. همینطور در طراحی کابینت می تواند برای برخی قسمت ها در نگذارید و یا از درهای شفاف استفاده کنید؛ در این حالت وسیله ها به راحتی دیده می شوند و نیازی نیست سالمند شما برای پیدا کردن یک وسیله همه کابینت ها را باز کند.

سخن آخر

همه مواردی که برای دکوراسیون منزل سالمندان گفته شد به شما کمک می کند منزل سالمندتان را به فضایی امن و آرامش بخش برای او تبدیل کنید. با این حال در برخی شرایط، بیش ترین ایمنی برای سالمند، وجود یک همراه در منزل است. این همراه می تواند در حمام کردن، آشپزی و… در کنار سالمند بوده و خطر آسیب را کاملا کاهش دهد. بنابراین اگر این امکان برای شما وجود دارد، یک همدم و مراقب سالمند باتجربه و دلسوز را انتخاب کنید تا در کنار عزیز شما بوده و علاوه بر امنیت، آرامش و راحتی را در فضای منزل ایجاد کند.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا