رفتن به محتوای اصلی
نشانی: بلوار مرزداران، ابتدای آریافر، پلاک 10، واحد 2
نشانی: تهران، بلوار مرزداران

خودمراقبتی روانی در دوران کرونا

همه گیری بیماری کرونا، تغییر اساسی در سبک زندگی ما ایجاد کرده است. بمباران اطلاعات جدید، نگرانی در مورد وضعیت خود و عزیزان، تغییرات سبک کاری و… افراد را متحمل فشارهای روانی بسیاری کرده است. خودمراقبتی در تمام طول زندگی  اهمیت زیادی دارد، اما اهمیت مراقبت از خود و ایجاد راه های جدیدی برای بالانگه داشتن انرژی روانی در این دوران اهمیتی دوچندان دارد. 

در این مطلب، سعی داریم خلاصه ای از آنچه که می توانید برای مراقبت از خود به کار بگیرید را مرور کنیم. پس برای دقایقی نگرانی در مورد وضعیت جهان و یا حتی اطرافیان را کنار گذاشته، تمام تمرکز را بر روی روح و روان خود بگذارید و این نکات را بخوانید:

کرونا و اخبار

  • دریچه های اطلاعاتی خود را محدود کنید: اکنون به نقطه ای رسیده ایم که از اخبار مربوط به بیماری کرونا اشباع شده ایم. غرق شدن در اخبار تابحال چه نتیجه ای به دنبال داشته است؟ جز اینکه احساس اضطراب، ترس و خشم را در ما افزایش داده است. باور کنیم که دنبال کردن مداوم اخبار از ما شهروندان مسئول تری نمی سازد. دریچه های اطلاعاتی خود را به یک یا دو کانال خبری محدود کرده و بیش تر از یک بار در روز اخبار را دنبال نکنید.
  • اخبار را به صورت نوشتاری دنبال کنید: حتما این تجربه را داشته اید که تصویری ناخوشایند تا مدت ها در ذهن شما باقی مانده و بر شرایط روحی شما تاثیر ناخوشایندی داشته است. تصاویر بیش تر در ذهن ما می مانند تا کلمات؛ بنابراین تلاش کنید اخبار را به صورت نوشتاری دنبال کنید و ویدئوها و کلیپ هایی که در مورد تعداد مرگ و میر، تصاویر بیمارستان ها و… هست را تماشا نکنید.

کرونا و اخبار

کرونا و روابط اجتماعی

  • با دیگران در تماس باشید: با شناختی که از خود دارید، به میزانی که ارتباطات اجتماعی برای شما مهم هستند و شما را تغذیه روحی می کنند آن ها را در برنامه روزانه بگنجانید. طبیعی است که ارتباط حضوری انرژی بیش تری به شما بدهد؛ اما در حال حاضر هر گام کوچکی که سطل انرژی شما را پرنگه دارد غنیمت است. در این ارتباطات آنلاین خلاقیت خود را به کار بگیرید؛ مثلا تصمیم بگیرید همه راس یک ساعت مشخص پشت دوربین های خود شام بخورید، مهمانی مجازی راه بیندازید و…

کرونا و ارتباطات مجازی

کرونا و زندگی فردی

  • یک مهارت جدید یادبگیرید: در این دوران زمان خالی برای افراد بیش از قبل شده است؛ چرا که به اندازه قبل به سینما، تئاتر، کافه و رستوران نمی رویم. بنابراین یکی از دوران های طلایی برای یادگیری مهارتی است که همیشه آن را عقب می انداختید. حتی برخی پژوهشگران پیش بینی می کنند که پس از پایان این دوره، افراد با مهارت های بیش تری به جامعه برگردند. بنابراین از همین حالا شروع کنید.
  • بر اینجا و اکنون تمرکز کنید: واقعیت این است که محصول فکر کردن به گذشته، اندوه و فکر کردن به آینده، اضطراب و نگرانی است. تنها چیزی که می تواند شما را پویا و سرزنده نگه دارد بودن در زمان حال و به تمامی زندگی کردن آن است. البته گاهی اوقات بد نیست که خاطرات خوش را مرور کنید یا برای آینده برنامه بذارید؛ منظور ما این است که از همراه شدن با موج افکار مربوط به گذشته و آینده اجتناب کنید؛ بنابراین هر زمان که خود را در حال فکر کردن به گذشته یا آینده دیدید، چند نفس عمیق بکشید و با هر نفس توجه خود را به زمان حال بیاورید.
  • موزیک ها، فیلم ها، کتاب ها؛ منابع انرژی: هر چقدر در این دوران ذهن خود را با دریافت های جدید پر کنید، فضای کم تری برای نگرانی ها و دغدغه ها باقی گذاشتید. بنابراین لیستی تهیه کنید از موزیک ها، فیلم و کتاب هایی که همیشه دوست داشته اید به آن ها سر بزنید. نکته ای که در انتخاب این موارد وجود دارد این است که به خود سخت نگیرید؛ در شرایطی هستیم که بخش زیادی از منابع انرژی از ما گرفته شده و تا حدی حق داریم کمی بی حوصله تر از گذشته باشیم. پس هر فیلم، موزیک یا کتابی که به شما حس خوب می دهد و جنبه انرژی بخش دارد را انتخاب کنید.
  • مراقبت از چیزی را به عهده بگیرید: مراقبت کردن، به شدت انرژی روانی را بالا می برد. شاید مثل قبل نتوانید به طبیعت بروید، اما می توانید طبیعت را به منزل بیاورید. یک گلدان گل بخرید و از آن مراقبت کنید، سبزی بکارید و هر روز رشد آن را مشاهده کنید و لذت ببرید. می توانید حتی اگر شرایطش را دارید حیوان خانگی بیاورید و یا به طور موقت از یک حیوان خانگی مراقبت کنید.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا