رفتن به محتوای اصلی
نشانی: بلوار مرزداران، ابتدای آریافر، پلاک 10، واحد 2
نشانی: تهران، بلوار مرزداران
تک فرزندی

سندروم تک فرزندی؛ افسانه یا واقعیت؟

آیا تنها یک فرزند دارید؟ یا در اطرافیان خود کسی را سراغ دارید که تک فرزند باشد؟ تا به حال چه چیزهایی در مورد این کودکان شنیده اید؟ شما هم احتمالا شنیده اید که می گویند تک فرزندان نافرمان و سرکش هستند، در اشتراک گذاشتن وسایل خود با دیگری، بازی کردن با آن ها و سازش مشکل دارند. احتمالا حتی شنیده اید که این کودکان تنها هستند و تنها بزرگ میشوند. این ویژگی ها با اصطلاحی به نام “سندروم تک فرزندی” شناخته می شود؛ از سوی دیگر همان طور که می دانیم در دنیای امروزی تعداد فرزندان در خانواده ها در حال کاهش است و روز به روز به تعداد خانواده های تک فرزند اضافه می شود؛ این موضوع می تواند بنا به دلایل مالی و اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… باشد. در عین حال بسیاری از والدین با وجود تصمیم برای تک فرزندی، دغدغه هایی در مورد اثرات تک فرزندی بر کودک خود دارند.

 

مزیتهای تک فرزند بودن

احتمالا هر زمان در مزایای تک فرزندی صحبت م یشود پررنگ ترین مزیتی که به نظر می رسد، مسائل مالی و توانایی بیشتر برای رفاه فرزند است؛ اما مزیت هایی دیگری نیز وجود دارد که به آن ها می پردازیم

اعتماد به نفس و سیستم حمایتی قوی: از آنجایی که والدین تنها یک فرزند برای مراقبت و توجه دارند، سعی می کنند شرایط را برای توجه و حمایت کامل از فرزند خود فراهم کنند. بنابراین این کودکان از سیستم حمایتی قوی برخوردار بوده و اعتماد به نفس خوبی دارند.

پیوند قوی با والدین: داشتن تنها یک فرزند به والدین این اجازه را می دهد تا با او وقت کافی را بگذرانند که این مساله گاهی فراتر از جنبه های ساده و روتین فرزندپروری است و به او کمک می کند حس رفاقت را در طول رشد خود گسترش دهد.

استقلال بیشتر: در سبک زندگی تک فرزندی، شرایط بیشتری پیش می آید که کودک تنهاست؛ این شرایط میتواند انگیزه ای را ایجاد کند تا موضوعات مختلف را کشف کند و مستقلانه عمل کند.

تمایل بالا به انجام فعالیت های انفرادی: کودک تک فرزند معمولا اگر شرایط دیگر فراهم باشد (توجه و تمرکز مناسب و سایر مسائل) می تواند به خوبی خود را در یک فعالیت انفرادی غرق کند و از آن لذت ببرد. فعالیت هایی مانند نقاشی، ساز زدن و…نیازمند مقداری تنهایی است که معمولا این کودکان به راحتی با آن کنار می آیند.

پختگی بیشتر: از انجام کارهای فردی گرفته تا کمک در کارهای منزل، از مکالمه با والدین گرفته تا سایر گفت وگوها، کودکان تک فرزند از همان ابتدا در دنیایی زندگی می کنند که با بزرگسالان تعامل می کنند و همین مساله باعث پختگی بیشتر آنها نسبت به سایر کودکان می شود.

 

معایب احتمالی تک فرزندی

گرایش به لوس و نافرمان شدن: همان توجه بالایی که از آن به عنوان مزیت یاد کردیم و گفتیم که می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس و حمایت بالا در کودک شود اگر هوشمندانه به کار گرفته نشود ممکن است باعث مشکلاتی شود. کودکان تک فرزند از آنجا که تنها فردی هستند که از عشق و حمایت والدین خود برخوردار می گردند ممکن است در جایی احساس کنند که در مرکز و کانون توجه هستند و جهان حول محور آنها میچرخد. همین موضوع باعث میشود این کودکان هر چیزی را حق طبیعی خود بدانند و احساس محق بودن افراطی کنند

 

سخن آخر 

همانطور که گفته شد تک فرزندی مزایای خاص خود را دارد، در کنار معایب احتمالی که باید خود را برای آنها آماده کنید. در مورد چند فرزندی و یا هر تصمیم دیگری که در زندگی بگیرید نیز این موضوع صدق میکند از یک طرف نقاط مثبتی را به همراه دارد و از سوی دیگر معایبی را. این شما هستید که باید در نهایت تصمیم بگیرید که کدام گزینه برای سبک زندگی شما مناسب ترین انتخاب است و در نهایت با پذیرفتن همه نقاط مثبت و ضعف ها، آن را انتخاب کنید.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا